+Follow Dashboard
Status:
~Just for all Blinkers who join PPB~


Background 1 Background 2 Background 3
"Put your cbox here"
Width : 190px Height : 100px

Basecode : Munirah Mohd Rizal.
Skin by : Hajjatul Darwisyah.
Editor : Nurhazimah Hanan.
Software : Photoshop CS5.
Image: WeHeartIt.
Header by: Kak Mazni Munawar.
Tutorial by: Kak Atiqah Jaidin.


Ceramah Ramadhan 2
Wednesday 16 July 2014 | 23:41
Assalamualaikum Semuaaa!

Harini Mimi nak buat ceramah Ramadhan lagi! Sorry kalau lama tak tulis post! Mimi sedang fokus untuk menghadapi UPKK. Tidak mengapalah , 5 minit tulis untuk blinkers semua baca tak apa kan? Doa kan Mimi ya untuk terus berjaya dalam UPKK dan sambung terus ke tahun depan UPSR (Jika Mimi masih ada) .
Maaflah jika info info yang akan diselitkan nanti mungkin tidak berapa memuaskan. Saya mahu menerangkan kerana mungkin mungkin ada orang bukan Islam dapat mengetahui lebih tentang umat Islam.
Tajuk hari ini ialah LOVE MUHAMMAD (SAW)





Alhamdulillah dah 19 hari kita puasa kan? Tak sampai 2 minggu lagi dah nak raya :D . Semua mesti dah beli baju raya baru kan? Yang belum beli baju raya , pakai sahaja baju raya tahun lepas (Jangan tambah berat sudah) . Ok , now . Mari kita masuk tajuk ceramah kita ni.

Nabi Muhammad (SAW) 

Sebelum kita cintai dia , kita kena kenal dia dulu. Macam kawan , sebelum nak kawan dia mesti kenal dia dulu. So, kepada yang bukan Islam tuu... kalau nak tahu serba sikit tidak mengapa. Jika kami boleh tahu tentang agama awak , kenapa awak tak? Nabi Muhammad (SAW) telah dilahirkan pada 12 Rabiul Awal Tahun Gajah dan meninggal pada 12 Rabiul Awal Tahun ke-11 Hijrah (jika tidak silap) . Nabi Muhammad merupakan Pesuruh Allah. Dalam 2 kalimah syahadat kita telah menyebutnya. Ashadualahilahhailallah , Waasyhaduannamuhammadarrasulullah. Aku naik saksi bawaha tiada tuhan melainkan Allah dan aku naik saksi Nabi Muhammad itu pesuruh Allah. Dia juga merupakan Kekasih Allah. Dia tidak pernah berbuat dosa kerana hatinya telah dicuci menggunakan Air Zam - zam. Beliau digelar Al - Amin. Beliau mempunyai 4 sahabat karib iaitu Abu Bakar Assidiq (Yang Membenarkan) , Umar Al - Khatab , Othman , Ali . 

Cara menyintainya :

1. Amalkan sunnahnya
2. Berzikir kepadanya
3. Membaca Al - Quran kerana Al - Quran itu salah satu daripada mukjizatnya.
4. (PALING PENTING) Menyebut namanya dengan melafazkan kalimah (SAW) di hujung namanya.

Kenapa no,4 itu penting? Sebab , Malaikat Jibril pernah berbisik kepada Nabi Muhammad (SAW) . Dia mengatakan "Celakalah umatmu yang menyebut - nyebut namamu tanpa melafazkan kalimah (SAW) di hujung namamu." Tengok! Betapa hebatnya ! 

Sampau disini sahaja rasanya, Selamat Tinggal!